Estrategia de la Economía Social y Solidaria en la Barcelona de 2030
#ESSBCN2030 Reactivación y fortalecimiento de una economía para la vida en la ciudad
Cambios en " ACTUACIÓ 1: Acompanyament intensiu en l’àmbit de la digitalització"
Cuerpo
-
-["
OBJECTIU 1: Suport i recursos per a la digitalització
ACTUACIÓ 1: Acompanyament intensiu en l’àmbit de la digitalització
DESCRIPCIÓ DE L’ACTUACIÓ: Conceptualització i desenvolupament d’una Oficina Tècnica amb la finalitat de facilitar recursos i acompanyament expert a projectes de l’ESS. Aquesta oficina tècnica s’encarregaria de:
- Realitzar una diagnosi dels projectes interessats i adequats per a impulsar la seva digitalització.
- Identificar i facilitar possibles acompanyaments amb professionals expertes amb un coneixement multidisciplinar.
- Com a recurs complementari a l’oferta d’expertes, promoure una xarxa de persones voluntàries que podrien participar en la consecució dels objectius de suport expert dels projectes.
- Identificar possibles recursos d’interès en l’ecosistema ESS (dineraris i no dineraris), d’organismes publicoprivats, universitats, etc. Facilitar potencials beneficis derivats del fet de participar d’aquesta xarxa. Com per exemple: espais de trobada gratuïts de cara a l’organització d’esdeveniments i/o reunions de treball de les entitats participants, o impulsar la visualització dels projectes participants en esdeveniments de promoció econòmica.
EXEMPLES DE CONCRECIÓ: L’acompanyament d’una entitat ESS implicaria la designació d’una persona de referència, com a mentora, a qui s’encarregaria realitzar una primera diagnosi sobre el projecte. Aquesta persona seria la responsable de canalitzar possibles demandes i qui acabaria orientant a l’entitat sobre el tipus d’acompanyament més adequat. En aquesta línia els projectes participants podrien gaudir d’un acompanyament:
- Extensiu en el temps L’acompanyament es podria estendre fins a un màxim d’un any i implicaria el compromís de dur a terme un mínim d’una reunió mensual entre mentores i membres de l’organització.
- Intensiu en el temps L’acompanyament seria puntual i es podria desenvolupar durant un màxim de tres mesos.
Ambdues propostes podrien ser complementàries.
RECURSOS JA EXISTENTS EN AQUESTA LÍNIA
NECESSITATS IDENTIFICADES QUE PODRIA ATENDRE
ALTRES COMENTARIS / IDEES
", ""] -
+["
OBJECTIU 1: Suport i recursos per a la digitalització
ACTUACIÓ 1: Acompanyament intensiu en l’àmbit de la digitalització
L’Oficina Tècnica hauria de ser un recurs d'acompanyament en la transformació digital de les entitats d'ESS amb un enfocament a llarg termini. Haurà de proporcionar assessorament, recursos, formació i vincles de confiança entre les entitats, on una peça clau serien les persones mentores (voluntàries o amb altres fórmules). Aquesta proposta d'Oficina Tècnica hauria de tenir una visió holística, promovent addicionalment la col·laboració entre les entitats i compartir coneixements i experiències. És important que tingui un equip especialitzat i sigui sostenible econòmicament, amb recursos compartits i preferentment cofinançats.
1) L'acompanyament digital presenta dues dimensions diferenciades: el canvi de l'eina o procés específic i el canvi de marc d'actuació i organització, més general, que sovint es facilita també mitjançant la digitalització. L'Oficina Tècnica plantejada hauria de centrar-se principalment en l'acompanyament a llarg termini (per exemple durant un any), ja que la transformació digital d'una organització d'ESS requereix temps per assolir una transformació útil i profunda.
- És important que l'acompanyament no se centri exclusivament en projectes específics de les entitats, sinó en la transformació general de l'organització. L'objectiu és acompanyar les organitzacions de l'ESS en el canvi de mentalitat per agilitzar els processos i optimitzar els recursos, tenint en compte que les entitats sovint mostren resistència als canvis.
2) En un nivell transversal, seria essencial proporcionar acompanyament tècnic i tecnològic a escala organitzativa, per exemple, en la introducció d'eines digitals i les seves possibilitats, adoptant una perspectiva de gestió i desenvolupament \"Agile\" (incremental). Algunes consideracions per a l'acompanyament tecnològic haurien de ser:
- Respecte a la formació de l'equip tècnic de l'entitat, per aprofitar tot el potencial de les eines digitals, aconseguint un lideratge dins de l'equip i adopció de recursos per personalitzar les eines obertes disponibles, que normalment implica una despesa significativa per a les entitats.
- Plantejament de diferents tipus d'acompanyament en funció de les necessitats de les entitats, oferint solucions personalitzades per sectors.
- Tenir en compte tres factors clau: predisposició al canvi, facilitat de digitalització del mercat i mida de l'organització, per determinar els recursos humans dedicats a les tasques derivades de la transformació digital necessària.
- Respecte a serveis o programes d’acompanyament ja existents, caldria fer un catàleg de les entitats local de l’ESS que són ja agents promotors digitalitzadors, així com de recursos i serveis d’acompanyament ja existents (aprofitant l’àmplia però disgregada oferta actual de des d’altres entitats, administracions, etc.). L’Oficina Tècnica pot coordinar i mostrar aquest catàleg a totes les entitats de l’ESS, perquè coneguin al detall i de manera endreçada tots els recursos que tenen a l’abast.
3) El funcionament de l’Oficina Tècnica podria seguir aquesta seqüència: diagnosi inicial, oferta de paquets de serveis i eines relacionades, i mentoratges i acompanyament continuat. No obstant això, la proposta ha de ser flexible per permetre a les empreses treballar en allò que necessiten específicament.
- Seria necessari aprofitar l'esperit de compartir i mancomunar recursos de l'ESS per fomentar accions en grup. Per exemple, un grup de 10 entitats podrien seguir conjuntament un itinerari d'acompanyament, permetent el suport mutu i l'intercanvi d'experiències, tal com s'ha experimentat en iniciatives prèvies.
- Per inspirar-se, es pot organitzar una primera sessió amb casos referents o d'aprenentatge. Això podria incloure càpsules curtes de vídeo o altres recursos de documentació oberta que reflecteixin amb transparència processos de transformació digital d'altres entitats d'ESS. En aquest sentit, seria beneficiós establir un mentoratge en què una persona d'una altra entitat acompanyi l'organització d'ESS, compartint tant els èxits com els fracassos.
- Per mantenir-se al dia del progrés del procés de mentoria, seria necessari actualitzar setmanalment el seguiment per part de l'Oficina Tècnica i l'equip de l'organització d'ESS, per tal de conèixer l'evolució del procés de digitalització acordat.
- És crucial establir vincles de confiança entre les entitats i l'Oficina Tècnica, ja que molts processos de digitalització actualment es troben en una situació precària i impliquen tecnologies privatives que comercialitzen dades personals. L'Oficina Tècnica pot ser l'actor que faciliti aquesta confiança entre l'organització i les consultories / mentories tecnològiques, amb l'objectiu de desenvolupar una relació a llarg termini.
4) Consideracions sobre tipus d’acompanyament: Per superar les barreres de comunicació entre perfils tècnics i la resta de treballadors, caldria que l’Oficina Tècnica atragués i oferís perfils de mentoria que puguin actuar com a ponts interdisciplinars, capaços de traduir el llenguatge tècnic a un llenguatge comprensible per a tothom. Aquests perfils poden adoptar una perspectiva diferent de la tecnologia i la gestió (amb perspectives addicionals sobre tipus de programari i qüestions clau de gènere i/o feminisme), connectant i \"traduint\" el que cal entendre i implementar per a tots dos grups.
- L'acompanyament implica que l'entitat es mogui per tot l'ecosistema, tenint una persona referent que seria un recurs de talent gestionat o supervisat per l'Oficina Tècnica. Més que centrar-se en persones concretes, l'objectiu és explorar com compartir talent i valor a l'ESS, amb l'objectiu de proporcionar estabilitat i reduir la dependència futura de persones amb tasques o rols específics relacionats amb processos digitals.
- Paral·lelament, per facilitar la col·laboració i compartir experiències, es podria establir un grup d'ajuda mútua coordinat o facilitat per l'Oficina Tècnica. Aquest grup es reuniria periòdicament, per exemple un cop al mes, per compartir experiències i aprenentatges en els processos i eines respectius.
5) Desplegament de l'Oficina Tècnica: Aquesta ha de proporcionar una visió global de les tasques que l'empresa de l’ESS ha de realitzar i assessorar-la sobre com començar. Hauria de comptar amb un equip especialitzat format per una persona gestora de projectes o responsable de projectes dins de l'organització i mentors/es amb perfils específics per a diferents àrees de gestió (com màrqueting, vendes, etc.) que puguin oferir assessorament tècnic. En cas de dificultat per trobar aquest talent multidisciplinari des de l'ESS, es proposa la possibilitat de formar perfils perquè assumeixin aquests rols i crear les condicions necessàries per a l’atracció de talent (on molts professionals ben pagats actualment a la iniciativa privada poden sentir-se atrets per treballar i desenvolupar el seu talent en el marc de l’ESS, a condició que els hi sigui sostenible econòmicament).
- Pel que fa a la ubicació física de l'Oficina Tècnica, no hauria de ser necessari que estigui en un únic lloc concret. Es podria distribuir en diversos espais cooperatius de la ciutat, fomentant aquesta perspectiva d’acompanyament en ecosistema dins de l’àmbit de l’ESS.
- Finalment, és important que l'Oficina Tècnica treballi amb valors afins a l'ESS, com el programari lliure i obert, i tingui en compte dimensions com el gènere i la igualtat. No obstant això, cal tenir en compte que alguns d'aquests canvis importants s'han d'implementar gradualment i permetre la presència de contradiccions inicialment, sigui utilitzant programari privatiu o prenent en consideració la perspectiva de gènere.