Estrategia de la Economía Social y Solidaria en la Barcelona de 2030
#ESSBCN2030 Reactivación y fortalecimiento de una economía para la vida en la ciudad
Cambios en " ACTUACIÓ 2: ESSbot, assistent virtual"
Cuerpo
-
-["
OBJECTIU 1: Suport i recursos per a la digitalització
ACTUACIÓ 2: ESSbot, assistent virtual
DESCRIPCIÓ DE L’ACTUACIÓ: ESSbot seria un assistent virtual basat en ús directe o indirecte d’eines d’intel·ligència artificial, desenvolupat a partir de les consultes més habituals realitzades (a serveis d’assessorament per exemple), idealment proveït en una eina de consulta en programari lliure.
L’arbre de decisió a partir del qual es desenvoluparia aquest bot es compartiria en un entorn web. Les guies i respostes s’ampliaran segons les necessitats detectades, amb la finalitat de facilitar-ne progressivament la navegació al web o la gestió de tràmits habituals.
Amb el recurs de l’ESSbot les usuàries podrien consultar dubtes sobre ajudes i subvencions, així com accedir a recursos i continguts en obert ja desenvolupats. Es contemplaria connectar aquests serveis amb recursos formatius desenvolupats per altres entitats i iniciatives.
Aquest servei hauria d’estar disponible en català i castellà.
RECURSOS JA EXISTENTS EN AQUESTA LÍNIA
NECESSITATS IDENTIFICADES QUE PODRIA ATENDRE
ALTRES COMENTARIS / IDEES
", ""] -
+["
OBJECTIU 1: Suport i recursos per a la digitalització
ACTUACIÓ 2: ESSbot, assistent virtual
El servei de xat/bot amb IA podria ser una eina digital poderosa per a l'acompanyament i suport en el procés de transformació digital de les entitats d'ESS, proporcionant respostes d’acompanyament eficients i orientació en àrees clau com la promoció en línia i la cerca de col·laboracions. És important tenir en compte la inclusió, la perspectiva de gènere i l'ús de codi obert en el desenvolupament d'aquest servei. Algunes eines o aproximacions rellevants identificades, així com implicacions d’adaptació a l’ESS, serien:
- [Aportació prèvia a dinàmica de la sessió] Amb l'explosió de les IA generatives com ChatGPT d'OpenAI o Bard de Google, o d'altres que estan sortint en format open source la definició del xatbot hauria de basar-se en una IA generativa i no en el tradicional xat amb un arbre de decisió. Aquests sistemes són més fàcils de gestionar en el sentit que se’ls va entrenant amb la informació que volem que tinguin vinculada a l’ESS i a partir d'aquí ja se li poden fer les preguntes o facilitar coneixement que es vulgui sobre temes específics.
- El servei de xat/bot pot ajudar a superar les típiques preguntes freqüents (FAQs) i proporcionar respostes ràpides i precises adaptades i coherents amb l’ESS.
- Botpress: Es pot utilitzar Botpress, un x-bot de codi obert basat en OpenAI i LLM (ChatGPT), que permet configurar i programar els arbres de conversa sense necessitat de codificació. Aquesta plataforma ofereix una solució flexible i personalitzada per a les necessitats de les entitats.
- També s’hauria de facilitar la cerca de col·laboracions a escala europea per potenciar les entitats (per exemple a través de l'Oficina Tècnica). A més, el coneixement sobre com fer promoció en línia de manera automatitzada pot ser una necessitat crucial per a les entitats d'ESS, i aquest servei pot proporcionar eines i orientació en aquest àmbit de comunicació / màrqueting (idealment de manera mancomunada).
- Canals i perspectiva de gènere: Es pot considerar l'ús de canals com Telegram i FAQs per a la implementació d'aquest servei de xat/bot. Perquè sigui realment adequat als valors de l’ESS seria molt important desenvolupar un ChatGPT de codi obert, no privat, i amb una perspectiva de gènere per garantir la inclusió i la igualtat de gènere en les seves funcionalitats.
- Automatització i diversitat de canals: És recomanable automatitzar tant com sigui possible les tasques que es puguin gestionar a través del bot, i aquest servei pot ser accessible a través de diversos canals per a la comoditat de les entitats i els seus usuaris.